India
Det er fascinerende at følge udviklingen af Lars Ahlstrands billedunivers fra hans udstillingsdebut
i 1975 til i 2009. Lars Ahlstrand, f. 1958 debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling som 17 årig med
et interiørbillede af en uredt seng. Billederne generelt fra midten og slutningen af 1970'erne er præget af en
lethed og musikalitet i udtrykket, et udtryk der kan være inspireret af maleren Edvard Weie (1879-1943),
dog er der en udpræget fortættethed i Ahlstrands billeder.
En fortættethed der fra begyndelsen af 1980'erne får en mørkere kolorit.
Ahlstrand anvendte i denne periode mørke, tunge farver der ofte ulmede af nerve og intensitet.
Indien første gang
I 1989 rejser Ahlstrand til Indien for første gang. Opholdet varede fem uger,
og de billeder som blev malt i denne periode blev udført i grå støvede, mættede farver.
Andet ophold i Indien var i 1991 og fra dette år og frem ses det at billedernes kolorit bliver gradvis lysere.
Fra 1991 og frem har Ahlstrand været i Indien næsten hvert år, nogle gange i halve år ad gangen,
nogle gange to gange om året. Indien virkede og virker som en magnet på Ahlstrand,
og det i en sådan grad at han i 1993 købte en grund og byggede et mindre hus
i den del af Santiniketan, kaldet Lalband, der ligger mellem to søer (Lal = rød, Band = sø).
I huset bor permanent hans gode ven Butch, dennes kone og to børn.
Santiniketan (Santiniketan = fredfyldt sted) er beliggende ca. 150 km nord for Calcutta.
I Santiniketan er jorden rød og stierne består af det fineste bøde orangerøde pulver.
I maj måned kan temperaturen komme op over 40-50 grader.
Den fortættede stemning af varme + duften af og fornemmelsen af den bløde orangerøde jord
synes at have inspireret Ahlstrand i en sådan grad at det kan ses direkte i hans maleriers farveholdning.
Det gælder malerierne udført i Indien og ligeledes i de malerier, som han udfører efterfølgende hjemme i Danmark..
Malerier udført i serier
Det er karakteristisk for Ahlstrand at han oftest maler på
en serie af billeder, helt op til 10 – 15 ad gangen. Oftest resulterer denne arbejdsproces i ét færdigt billede.
De resterende billeder holdes derefter sammen i små grupper. Senere tages denne gruppe billeder frem igen,
hvorefter der foretages ændringer og tilføjelser i form af nye lag maling.
Disse serier af billeder maler han således ofte på i flere år. Der er en rig stoflighed i disse billeder.
Ofte benyttes meget brede – af og til hvide – penselstrøg, der samler billedets udsagn af kraft og kolorisme.
Indimellem skrabes der i lagene af maling, således at der opstår en reliefvirkning.
1998-2007
I årene 1998-2000 arbejdede Ahlstrand med nogle billeder hvor han antydede en horisontlinje
ellers må hans billeder siges i det store og hele at være non-figurative frem til 2007.
I begyndelsen af 2004 malede Ahlstrand en del mørke billeder, som blev udstillet på Birla Akademi, Calcutta
i februar 2004. Disse billeder var inspireret af Calcuttas og Santiniketans liv og farver.
Den sorte bengalske nat med ildfluerne og månen i det fredfyldte Santiniketan i kontrast til Calcuttas tumult.
Billederne får styrke af denne dobbelthed.
Genkendelige figurer i billederne
Fra slutningen af 2007 begynder Ahlstrand bevidst at lade figurative elementer blive synlige i malerierne.
Tidligere ville han ikke have at der skulle være ret meget genkendeligt i billederne.
Kun farverne i de forskellige lag af maling kunne være antydninger af farverne i Indien.
Men fra slutningen af 2007 sker der det at nok er de første lag maling non-figurative,
men de sidste strøg fortæller noget (personer og/eller arkitektur).
Det er dog stadig sådan at meget er overladt til fantasien hos betragteren.
Det er et vigtigt element i Ahlstrands holdning at ikke alt skal fortælles betragteren.
Skitseblok, camera og videocamera
For at fastholde det sansede øjeblik medtager Ahlstrand altid
skitseblok, camera og videocamera når han rejser til Santiniketan. Videocameraet bliver især brugt i Calcutta
hvor det stort set er umuligt at fastholde scenerier i menneskemylderet. Skitser, fotos og videoer fra både
København, New York og Indien bliver ofte blandet sammen i det samme billede.
Ahlstrand anvender acryl på lærred, men også ofte pigmentfarver han rører op i acryllim.
En del pigmenter stammer fra Indien.
USA sommeren 2008
I sommeren 2008 var Ahlstrand i USA i
New York og Maine for at male sammen med billedkunstneren Gert Mathiesen.
Ahlstrand udstillede i Bluehill, Maine på galleret ”Gallery Untitled”. I decemebr-januar 2008-2009 opholdt
Ahlstrand sig sammne med sin datter Synne, f. 1996 igen i Santiniketan. Denne geografiske omskiftelighed
er et vigtigt element i kunstnerens liv. Det skaber uden tvivl den afgørende dynamik,
der er basis i hans maleri De nye billeder med de antydede figurer virker
ligeså fascinerende som de tidligere næsten non-figurative billeder.
Lise-Lotte Blom Kunsthistoriker, mag.art.