Lars
Ahlstrand 1997 - 2004
DANMARK - INDIA - DENMARK
LARS
AHLSTRANDS BILLEDKUNSTNERISKE BAGGRUND
Lars
Ahlstrands billedsprog i dag kan karakteriseres som abstrakt ekspressionistisk.
Karakteristisk er spændvidden i det i dag nonfigurative billedsprog
fra gouachernes lyriske, lette farvekombinationer til maleriernes
ofte meget mørke, kontrastrige og koloristisk kraftfulde udtryk.
Fælles for alle billederne er at de udstråler en kraftfuld og intens
sansende musikalitet.
For
at forstå hvad der ligger bag Ahlstrands billedunivers, kan det være
en idé at se på hans biografiske baggrund.
Lars
Ahlstrand blev født i København 1958. Han tegnede og malede fra
ganske lille og debuterede som 17-årig i 1975 på Kunstnernes Efterårsudstilling
med et interiørbillede af en uredt seng. Billedet blev iøvrigt solgt
på udstillingen.
Fra
midten af 1970'erne ses i Lars Ahlstrands billeder en markant inspiration
fra billeder af maleren Edvard Weie (1879-1943). Der er en virtuos
lethed og musikalitet i billederne fra denne periode, jf. en opstilling
fra 1978 i olie på lærred (mål: 55x45 cm).
Endvidere
blev han undervist i grafiske teknikker som f.eks kobbertryk hos maleren
og grafikeren Villy Daugaard Pedersen(1915-1994) i Næstved.
1980'ERNE
Fra
begyndelsen af 1980'erne og frem ses i Lars Ahlstrands billeder anvendelsen
af mørke, tunge, ofte grumsede farver hvor det ulmer med nerve og
intensitet. Det er stærkt sansende billeder.
INDIEN FØRSTE GANG
I
1989 rejser Lars Ahlstrand til Indien for første gang. Denne første
gang varede opholdet kun fem uger, og billederne fra denne tid er
ofte malet i grå støvede, mættede jordfarver.
Andet
ophold i Indien var i 1991, og fra denne periode og frem ses at billederne
gradvis bliver lysere. Han har fra 1991 og frem været i Indien næsten
hvert år, nogle gange i halve år ad gangen, nogle gange to gange
om året.
1990'ERNE
OG FREM TIL I DAG
Når
Lars Ahlstrand fortæller om Indien, forstår man at dette land virker
som en magnet på ham. Han blev snart klar over at her ville han vende
tilbage til igen og igen. Især blev han betaget af Santiniketan,
der blev hans base dér. Santiniketan, der er beliggende ca.
150 km nord for Calcutta (nu Kolkata) betyder "fredfyldt sted".
Santiniketan
ligger i Birhbum kommune, der er kendt for sit ekstreme klima med
meget høje temperaturer om sommeren, hvilket gjorde at ingen rigtig
ville bo i det område.
Kun
saduer og yogier rejste til området førhen for at meditere. Santiniketans
oprindelige beboere er Santalerne - et stammefolk med smukke spektakulære
traditioner. Deres måde med at male rituelle tegn og mønstre på
lerhytterne må have inspireret Lars Ahlstrand.
Rabindranath
Tagore (1861-1941), modtog Nobelprisen i litteratur i 1919, flyttede
til Santiniketan i slutningen af 1800-tallet og grundlagde et Musik-
og Kunstakademi. Begge institutioner lever stadig i hans ånd.
Lars
Ahlstrand købte allerede i 1993 en grund og byggede sig et mindre
hus i en del af Santiniketan, kaldet Lalband, der ligger mellem to
søer. Lal betyder rød. Band betyder sø.
I
huset bor permanent hans gode ven Butch, dennes kone og to børn.
Han
fortæller at i Santiniketan er jorden rød, og at stierne således
består af det fineste bløde orangerøde pulver. I maj måned kan
temperaturen komme op over 40 - 50 graders varme. Denne fortættede
stemning af varme + duften af og følelsen af af den bløde orangerøde
jord synes at være til stede i flere af de malerier som Ahlstrand
udfører dels i Indien, dels i Danmark.
AT MALE BILLEDER I SERIER
Det
er karakteristisk at Lars Ahlstrand næsten aldrig maler ét
billede af gangen. Ofte maler han på en serie, helt op til 10 - 15
billeder ad gangen. For det meste resulterer denne arbejdsproces i
ét færdigt billede. De resterende billeder holdes derefter
sammen i små grupper. Senere tages denne gruppe billeder frem igen,
hvorefter der foretages ændringer og tilføjelser i form af nye lag
maling.
Disse
serier af billeder maler han således på i flere år. Der er rig
stoflighed i disse billeder. Ofte benyttes meget brede - af og til
hvide - penselstrøg der samler billedets udsagn af kraft og kolorisme.
Indimellem skrabes der i lagene af maling, således at reliefvirkning
opnås.
Vedrørende
billederne der bliver malet i Indien, så bruger Ahlstrand samme fremgangsmåde
med at arbejde i serier. De ufærdige billeder malet i Indien bliver
så fløjet hjem til Danmark og færdiggjort her.
FLERTYDIGHEDEN
I VÆRKERNES UDSAGN
styrken
i Ahlstrands billeders udsagn kan ses i kombinationen af det antydede
og neddæmpede i den nordiske lethed, således som det ses på den
ene side i flere af hans lærreder og gouacher fra 2000, 2001 og frem
til idag (side 154), og på den anden side med det lysende, kraftfulde
og farvemættede udsagn som det ses i flere af hans værker i olie
eller akryl på lærred eller masonit fra midten af 1990'erne og frem
til i dag.
MALERIER
FRA 2004
Lars
Ahlstrand opholdt sig i Indien i begyndelsen af 2004 og fik malet
en del mørke malerier som blev udstillet på Birla Akademi, Calcutta
i februar 2004 (side 11 - 21). Efter hans udsagn er billederne alle
inspireret af Calcuttas og Santiniketans liv og farver. Den sorte
bengalske nat med ildfluerne og månen i det fredfyldte Santiniketan,
i kontrast til Calcuttas tumult.
MALERIER
FRA 2002 - 2003
I
2002 og i begyndelsen af 2003 malede Ahlstrand en del større malerier
(246 x 310 cm) i Santiniketan. Især i maleriet fra 2003 (side 127)
kan mærkes også en slags spil med flertydigheden. Både santalernes
tegn - det kunne være de hvide prikker - og det eksotiske lys og
varme, samtidig med at man mærker noget underfundigt - måske grumt.
Maleriet
fra 2003 (side 131) er malet i samme periode, og her fornemmes en
dyb direkte forbindelse til naturen. Det kunne være en beretning
fra santalernes lerhytter en tidlig aften.
MALERIER
FRA 1998 - 2000
Et
par malerier fra 2000 fra Santiniketan antyder en horisontlinje. Her
har både natten og skyformationerne fra det fugtige grønne Bengal
(side 151) og oplevelser fra Calcutta (side 143) lagt grunden til
disse malerier.
MALERIER
FRA FØR 1998
Billedet
(side 147) er malet i monsuntiden i 1992 - her mærkes den stærke
varme blandet med de gigantiske mængder af regn.
Lise-Lotte
Blom
kunsthistoriker, mag.art.