home
info-page
home
info-page

<
<
Lar
s Ahlstrand udstiller på Godsbanegården i Slagelse, august, 2008.4.10 2008.
 


Det er abstrakt ekspressionisme, der vises frem i kunsthallen i Slagelse. I de fleste af Lars Ahlstrand s billeder er udgangspunktet det Indien, som han besøger ca. en måned om året. Han har som arbejdende kunstner besøgt Indien igennem 15 år. Billederne holdes da også i Indien farver: sort , grøn, hvid samt de deciderede jordfarver.
Farveholdningen understreges af, at farverne holdes matte, her er intet glitter, der ville kunne få blikket til at vandre i billedet. Det giver en fin nærhed til tema og komposition. Og det er billeder, hvor kompositionen falder flot på plads, når man ser billedet lidt på afstand. Det er på denne måde smukke og unikke billeder, der med deres farver og former fremviser signalemnet af indiske kulturlandskaber.
Motiverne er for mange billeders vedkommende uorden eller kulturmøder i et indisk samfund. Det er det rene sorte overfor det hvide – det velordnede overfor de spor af kaos, som en voldsom udviklingshast har trukket hen over det indiske samfund. Billedet ”Calcutta” på 2 meter gange 2,5 meter kan være et udtryk for dette motiv.
Her ses rester af industrisamfundets aggressive fremfærd i form af skitser af et tilbagestående stålskelet , byggerester, bygge uorden og konturer af industriel teknologi. I billedet anes samtidigt med uroen og forstemmelsen en levende puls – noget formentlig positivt sker på ny i kulturlandskabet.
Ahlstrand har en meget fin teknik og et formsprog, der gør, at man på mange måder kan sammenligne med en Per Kirkeby og nogle af dennes malerier. Også et udsnit af Maja Lisa Engelhardts billeder viser sammenlignelige ekspressive elementer. Ahlstrand benytter sine ophold i Indien til – som en af vor tids nomader – at give kommentarer til kulturgrundlaget i hele det vestlige samfund netop via sine indiske billeder. Ahlstrand sætter med sine billeder oplevelsen af og fortællingen om tilværelsen og tilværelsens fundamenter i fokus. Kunstner – øjnene er anlagte på støvet, varmen, det intense forfald, og det liv, der på trods regerer. Uroen forplanter sig til den observerende – også vi befinder os i en verden karakteriseret af forandring, høj puls, af undertiden bratte omvæltninger. Ahlstrands billeder vibrerer, viser facetter frem , der er mangfoldige og peger mange steder hen. Vi udfordres til den bevidste refleksion samtidigt med at former og farvevalg appellerer til vore sanser på afdæmpede og nøgterne måder.

Ellen Bastholm, august 2008.