magasinet KUNST 6 2004
DET EKSPRESSIVE MALERI FOR FULD TORNADO
Maleren Lars Ahlstrand er ikke bange for at genopdage den ekspressive abstraktion og levere sin eget personlige version af en i øvrigt fladtrampet genre. |
||
|
|
Af
Ole Lindboe Men selvfølgelig er der talentfulde undtagelser. Som nu Lars Ahlstrand, der forleden dukkede op på den danske kunstscene. Det skete mere ubemærket, da han i begyndelsen af 1990'erne eksempelvis dukkede op på væggene hos Max Seidenfaden på Frederiksberg. I slutningen af 1990'erne var det pludselig New York og i mellemtiden var han debuteret på Kunstnernes Efterårsudstilling. Nu ser det ud til, at han har bidt sig fast og for alvor har fundet sin egen form. Det har han senest vist ved store seperatudstillinger hos hhv. Galleri Veggerby og Galleri Flintholm på Fyn. Må vi præsentere: Lars Ahlstrand. Autodidakt maler med sans for det dramatiske. En sans han eksempelvis har afsløret via sine rejser til Indien, hvor han - af alle steder - drog til Calcutta, en af de mest sindssyge byer i verden. Selv siger han om sine billeder fra Indien: "Der er kaos i billederne. De er malet under indtryk af det postyr og den enorme larm der konstant var på det tidspunkt billederne blev til..." Ahlstrands billeder er voldsomme, kontrastrige og koloristisk kraftfulde. Lise-Lotte Bloms indledende tekst er nok lige lovlig kortfattet - men efter at have bladret igennem de mange billedgengivelser, får man for alvor lyst til at stifte bekendtskab med Lars Ahlstrands vitale og musikalske billedunivers. Smukt og stærkt! Lars
Ahlstrand 1997-2004. Indledning ved Lise-Lotte Blom. 157 sider. Stort
format
|